Het vertrek uit Oban gaat niet vlekkeloos. Amper hebben we
loggegooid of ik hoor dat er geen water uit de uitlaat komt. De motor is nog
niet helemaal op temperatuur, maar water moet er in elk geval wel volop uit de
uitlaat komen. Dat is mis. We varen vlakbij de visitormoorings van de zeilvereniging van Oban en pikken er snel
een op. Motor uit. Zeilkleding uit en zoeken naar de oorzaak.
Heftig bewegend water, moeilijk in een foto te vatten |
Een uur later begint het te regenen en dat blijft het doen. Hard en zachtjes, de hele dag. We besluiten te blijven. Maken de wierpot schoon, controleren impeller, starten opnieuw en nu komt er wel water uit de uitlaat. Ook het voorfilter vanuit een van de dieseltanks maak ik schoon. Er zit best wat vuil in, hoort niet!! De rest van de dag lezen, klussen, eten. In de namiddag is het even droog. We pompen de bijboot op, gaan de wal op voor een paar boodschappen en belanden daarna in een lokale pub, de Lorne Inn. Lekker bier, mooi om al die mensen te zien komen en gaan.
De volgende ochtend moet het gebeuren. Dit zeilgebied is
berucht vanwege de plaatselijk hoge stroomsnelheiden, eddies en overfalls. Dat
zijn draaikolken en stroomrafelingen. En in het ergste geval staande golven. Ik
vind het best spannend want we moeten door de Sound of Luing, een smal gaatje
tussen twee vuurtorens dor en dan vervolgens tussen de eilanden Lunga, Scarba
en Luing door. Het eerste stuk gaat prima. Op de AIS volg ik de route die
voorgangers kiezen. Ik zie dat ze tot ruim boven de twaalf knopen over de grond
lopen. Bij een snelheid door het water van zes knopen. Zes knopen stroom mee
dus. Dan zijn we bij de vuurtorentjes en neemt ook onze snelheid over de grond
toe. Om ons heen welt het water in grote bellen massaal op. Ik stuur op de hand
en voel dat het water het roer in alle richtingen beweegt. Even wennen en als
alles goed gaat… is het wel spectaculair en kan ik ervan genieten. We schieten
als een speer vooruit. Voorzeiltje bij, prima. Iets verderop gaan wij bakboord
uit, richting Craobh Haven. Ga je nog iets verder door dan kom je bij de
doorgang tussen Scarba en Jura. Het heet daar Gulf of Corryvreckan. Zoek maar
op op YouTube en kijk met verbazing hoe het water daar tekeer kan gaan. Het
getijdeverschil is niet echt groot, maar de stroomsnelheden en de wervelingen
zijn spectaculair.
De middagwandeling zorgt voor opnieuw een mooi uitzicht |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten